Pondělí | 13:00 - 17:00 |
Úterý | 13:00 - 17:00 |
Středa | 13:00 - 17:00 |
Čtvrtek | 13:00 - 17:00 |
Pátek | 13:00 - 17:00 |
Sobota | ZAVŘENO |
Neděle | ZAVŘENO |
Každý kdo má kolo a chce se občas někam do přírody přiblížit autem, potřebuje nosič na kolo. Ty vyrábí mnoho firem,ale jednoznačně tou nejlepší je Thule. My jsme s touto značkou měli úzkou spolupráci po tři sezónky od roku 2004. To jsem založil team SCOTT-THULE a právě značka Thule byla jedním z hlavních sponzorů. Team už bohužel není, ale produkty důmyslné Thule jsou k dostání stále. Díky podvědomí že jsme měli team SCOTT-THULE se na nás často obracejí bajkeři s otázkou, jaký nosič je vhodný pro jejich kolo SCOTT. A jelikož i náš krámek SCOTT Veloservis prodává Thule, rozhodl jsme se udělat takovou malou osvětu co se kombinací kol SCOTT a nosičů Thule týče.
Značka Thule má své kořeny v Gnosjobygdenu v jižním Švédsku, kde v roce 1942, krutá zima ohromila celou zemi. Ve vesničce Osterskog žil se svou ženou a dvěmi dětmi farmář Erik Thulin, který se nakonec během nesnesitelné zimy přestěhoval z domečku do bytu v Hillerstorpu. Zde měl k dispozici i malou dílnu a tak začal vyrábět háčky na štiky. Zájem o jeho výrobky byl stále vyšší a tak se jeho malá živnost se začala rozšiřovat. V roce 1944 ji nazval Thule. V roce 1955 značka Thule učinila první krok v automobilovém průmyslu, když začala vyrábět mřížky na dálková světla. Pak už to šlo ráz na ráz – v roce 1962 – nosiče na lyže a v roce 1977 první střešní box. Erik Thulin by nikdy nehádal, že se jeho malá rodinná společnost jednoho dne stane Thule Group- největším světovým dodavatelem střešních nosičů pro vozidla.
Kolo lze autem přepravovat několika různými způsoby. Tím asi nejvíce rozšířeným je dát nosič na střechu. Pro počet převážených kol bývá zpravidla limitující nosnost střechy udávaná výrobcem vozu (zjistíte ji v technickém průkazu). Při přepravě kola tímto způsobem ale musíme počítat se zvýšením těžiště, větší citlivostí na boční vítr a se znatelně vyšší spotřebou. Je proto vhodné přizpůsobit kolům na střeše styl jízdy, i když některý výrobce maximální rychlostní limit neudává.Pokud použijete Thule nosič, tak kola drží pevně na svém místě. Každý střešní nosič Thule má v balení k dispozici úchyty jak pro aero tyče (duralové příčníky s drážkou) tak úchyty pro čtyřhrannou tyč (ocelové příčníky obdélníkového průřezu potažené černým plastem). Každopádně doporučuji používat Thule nosiče pouze na příčníky Thule s ohledem na jiné rozměry konkurenčních výrobků. Ony následné úpravy úchytů se Vám mohou škaredě vymstít.
Prvním střešním nosičem na který se koukneme je klasická 510. Ta už v ofíko nabídce značky Thule není, ale některé automobilky jí stále nabízejí jako doplněk se svým logem.Ve své době uvedení na trh to byl nepřekonatelný nosič. Duralová kolejnička s jednoduchým upínacím mechanismem si získal mnoho příznivců. Rám kola se upevňoval do klepeta, potaženého gumou, aby se nepoškrábal lak. Pak už stačilo pouze zaklapnout plastovou pákou na spodní konci jednoho z ramen. Přední a zadní kolo se poté přichytilo pomocí plastových pásku k posuvné zarážce na duralové kolejnici. Samotná montáž nosiče na střechu byla záležitostí několika pikosekund a to bez použití nářadí. Samozřejmostí je i možnost nosič uzamknout.
Do nosičů Thule 510 lze bez problémů uchytit veškeré modely kol SCOTT s pevným rámem.Rozpětí upínacích kleští spolehlivě obepne i trubky duralových krasavců typů Voltage, které mají obzvláště macatou spodní trubku. V případě že Vám přední kolo vychází mimo duralovou kolejnici nosiče, musíte kolo sundat a ze spodní části nosiče na duralové kolejnici povolit imbus, kterým lze nastavit vzdálenost upínacích kleští. Obě dvě kola by měla být opřená o duralovou kolejnici a upevněna plastovými pásky.
Do nosiče Thule 510 lze v pohodě připevnit i některé celoodpružené modely SCOTT. Bezproblémové a bezpečné upevnění je jisté u modelů Intoxica,G-zero, Strike, Spark a Genius. U ostatních celoodpružených modelů, tedy Vertigo LSD World Cup, FX-DH,Octane DH, Octane, High Octane, Gambler, Ramson, Nitrous bohužel pozice upínacího mechanismu vychází přesně do míst, kde je umístěna zadní tlumící jednotka kola. V tom případě kleště nosiče Thule 510 neobepnou rámovou trubku zcela, což není pro převoz zrovna bezpečné. Pokud nemáme jinou možnost, tak každopádně doporučuji pro jistotu ještě použít vázací popruhy, kterýma se kolo zajistí, aby nemohlo například při brzdění opustit kleště nosiče.
Další střešním nosičem z produkce Thule je novinka z roku 2006 FreeRide 530. Ten je nejzákladnějším střešním nosiče a tak na místo duralové kolejnice jsou zde použity dvě ocelové trubky. I upínací ramena jsou ocelová a zavírací páka kleští je oproti nosiči Thule 510 přímo u klepeta. To je opatřeno měkčím plastem s ohledem proti poškrábaní rámu a samozřejmostí je možnost uzamčení jak kola v nosiči, tak nosiče k zahrádce. Zadní i přední kolo se pak připevní pomocí volitelně nastavitelných úchytných pásku na pohyblivém dílu, který současně spojuje obě dvě trubice spodní části nosiče.
Do nosiče Thule FreeRide 530 připevnit lez všechny modely SCOTT s pevným rámem. Případné rozpětí klepeta lze nastavit stavěcím šroubem mezi rameny nosiče. Po upnutí rámu do rychloupínacího mechanismu nesmíte zapomenout ještě pojistit páskami zadní a přední kolo. Zde již Thule začalo dodávat dostatečně dlouhé upínací pásky, takže není problém upnout i široké pneumatiky. Při sundávání kola z nosiče je lepší obrátit postup, což znamená nejprve odjistit přední a zadní kolo a až pak rozevřít upínací klepeto.
Do všech střešních nosičů Thule lze upnout i veškerá dětská kola z produkce SCOTT. Tím na mysli už i ty nejmenší velikosti jako je například Contessa RJ 12 nebo Voltage JR 12. Postup při upevňování dětského kola je naprosto stejný jako u dospěláckého. Jediné co doporučuji se sundat z kola různé blatníčky a to jak z dětských kol, tak z těch velkých. V opačném případě budou po jízdě plastové blatníky kapičku zdeformovány a to jistě nechcete.
Celoodpružená kola SCOTT typu Vertigo LSD World Cup, FX-DH,Octane DH, Octane, High Octane, Gambler, Ramson, Nitrous bych do nosiče Thule FreeRide 530 moc nedoporučoval. A to sice z důvodu, že klepeto nosiče je dosti mělké a nedokáže pojmout tak macatý rám, jako jsou uvedená kola. Navíc je tu problém, že uchycení opět vychází přesně do oblasti uchýtů zadního tlumiče – viz obrázek 2. Oproti tomu modely Intoxica,G-zero, Strike, Spark a Genius lze v nosiči Thule FreeRide 530 převážet bez větších problémů, když povolíme stavěcí šroub mezi rameny nosiče.
Střešní nosič na kola Thule ProRide 591 je nástupcem oblíbeného modelu Thule 510. I on disponuje duralovou kolejnicí s plastovými úchyty pro přední a zadní kolo. Ta je však již moderně tvarovaná. Oproti Thule 510 má už však Thule ProRide 591 pouze jedno rameno s novým upínacím mechanismem, které pojme upnout rám o průměru trubky/oválu: 22-80/80x100 mm. Samonastavitelný držák rámu s ochrannou gumovou výstelkou pevně uchytí rám kola za okamžik. Stačí jen otáčet šedivou růžicí umístěnou v úrovni střechy a držák se sám upne rám kola.A když chcete nosič otevřít, stačí stlačit tlačítko pod upínací růžicí a upínací kleště se okamžitě rozevřou a kolo lze sundat. Celý nosič tak váží 5 kg a jak je u Thule zvykem, dá se zamnout, jak kolo v nosiči, tak nosič ke střeše. Tento nosič kol je několikanásobným vítězem v testu střešních nosičů! Výrobek splňuje velice přísné evropské normy (schváleno institutem TÜV) a získalo i velice prestižní ohodnocení v testech CityCrash.
Všechna kola SCOTT s pevným rámem, ať už duralové nebo v karbonovém provedení lze bez problémů upevnit do nosiče Thule ProRide 591. Upínací systém bezpečně obepne rámovou trubku jak kol silničných, tak i horských. Jediné co bych osobně doporučil u karbonových rámů, které mají lanka vedeny spodem, je vložit mezi lanka a rám kousek kartónu, aby nedošlo i poškození laku díky pevnému sevření upínacích kleští.
U celoodpružených kol SCOTT a možností použít nosič Thule ProRide 591 je to kapičku složitější. Modely jako Spark, Strike, Intoxica, G-Zero a Genius lze upnout do zmíněného nosiče bez větších problémů. Pak tu jsou modely Vertigo LSD, World Cup, FX-DH a Nitrous. Ty na tyto verze celoodpružených kol SCOTT je sice možné použít Thule ProRide 591, ale s ohledem upnutí a váhu kola bych raději zvolil jiný typ nosiče. Zde musí být dotyčný velice důsledný při volbě místa, kam vloží upínací klepeto. Názorně to je vidět na foto 2 a 3, kde je model Nitrous, kde výztuhy okolo tlumiče brání upevnit rám nad tlumičem a tak se klepeto musí vložit pod tlumič. Pro modely Ramson, High Octane a Gambler je použití nosiče Thule ProRide 591 zcela nemožné. To díky konstrukci rámu kolo, která znemožňuje bezpečné upnutí.
Nejdražším a nejtěžším střešním nosičem je jednoznačně model Thule Super G 807, který byl vyvinutý speciálně pro dowhnhill a free ride kola. Však tento macek váží necelých 10 kg. Konstruktéři od Thule se jednou prudce zamysleli a navrhli nosič, do kterého se jízdní kolo upíná hlavně za přední kolo a zadní kolo se zajistí pouze pevným řemenem. Tvarovaná kolébka pro pneumatiky a přední podpůrné rameno společně pracují a také pomáhají udržet kolo na místě při nakládání. Ramena, která drží jízdní kolo za přední kolo lze seřídit dle průměru na 24, 26 (běžná), i na 29 palcová kola. Do stavitelného zadního úchytu předního kola lze zasunout zámek, který zabezpečí kolo proti krádeži. Součástí Thule Super G 807 je i integrovaný kabelový zámek, který pokud se nepoužívá, je snadno uschován v kolejničce nosiče.
Do nosiče Thule G 807, který byl kompletně vyvíjen v USA, lze v pohodě připevnit jakékoliv kolo SCOTT bez ohledu na konstrukční řešení rámu. Díky systému upevnění za přední kolo, tak lze uchytit i sjezdová kola jako například Gamblera, kterého do jiného typu nosiče Thule neupevníte. Další nespornou výhodou systému je bezproblémové upnutí širokých pneumatik. Rameno nosiče Super G 807, u kterého nejprve nastavíme potřebný průměr převáženého kola, je dostatečně pevné ale i přesto nesmíte zapomenout zaklapnout plastový pásek proti hlavnímu ramenu. Bohužel nosič Thule Super G 807 již není v současné oficiální nabídce produktů Thule.
Dalším nosičem pro kola z produkce značky Thule je střešní nosič OutRide 561. Jedná se nosič, do kterého se upíná kolo za přední vidlici. U kola se nejprve vymontuje přední kolo a rám se zadním kolem se vloží do duralové kolejnice nosiče. Masivním rychlopínákem se zafixuje vidlice a zadní kolo se klasicky pojistí plastovým páskem. Nevýhodou je fakt, že sice máte kolo v nosiči na střeše, ale ještě vám zbývá někam uložit přední kolo. Pokud jej nechcete uskladnit uvnitř vozu, budete si muset ještě pořídit Thule 545-1, což je samostatný držák předního kola, jenž lze namontovat též na zahrádku.
Kola SCOTT, které lze upnout do nosiče Thule OutRide 591 lze rozdělit na dvě skupiny a sice dle systému přední vidlice, přesněji dle toho jakým způsobem se do vidlice montuje přední kolo. První skupinou je klasická verze, kterou má převážná většina kol SCOTT a to je vidlice s patkami na přední kolo s klasickým rychloupínákem. U této varianty stačí u přepravovaného kola vyjmout přední kolo a vidlici upnout pomocí rychloupínáku nosiče ke kolejnici. Konstrukce nosiče Thule OutRide 591 je uzpůsobena i na kola s kotoučovými brzdami, takže je zde při upínání do nosiče dostatek místa pro třmen přední kotoučové brzdy.
Do nosiče Thule outRide 591 lze upnout i kola s přední vidlicí, jenž má koncovky na 20 mm osu. Stačí pouze vyjmout původní rychloupínací mechanismus nosiče a místo něho prostrčit redukci na zmíněnou 20mm osu. Tato redukce je u každého nového nosiče jako příslušenství. Kolo s vidlicí na pevnou osu pak stačí nasadit na do kolejnice a osu prostrčit redukcí v nosiči. Pak už se osa ve vidlici dostatečně utáhne, zadní kolo se zajistí páskem a hotovo. Výhodou nosiče Thule OutRide 591 je fakt, že lze do něho upnout veškerá kola SCOTT bez ohledu na konstrukční řešení rámu.
Převážet kolo lze však nejen na střeše za použití již zmíněných nosičů Thule, ale i na zádi vozidla. Tyto nosiče kol si získávají stále větší oblibu. U vyšších automobilů jsou často jediným řešením. Snazší manipulaci s koly v menší výšce však ocení každý a větší investice se brzo vrátí v podobě ušetřeného paliva. Nosiče na záď vozidla má Thule rozděleny do dvou skupin dle montáže a sice buď na páté dveře vozidla nebo na tažné zařízení. Na páté dveře je v současné nabídce značky Thule model Thule ClipOn High a Thule BackPac 973 (pro vany a jeepy). Tyto nosiče se připevní na zadní dveře pomocí rychloupínacích úchytů. Konstrukce nosiče je vybavena buďto gumovými nebo pěnovými díly, které chrání v místě upevnění nosiče vodilo před poškození laku. Kola se upevní pomocí držáků rámu, které zajistí kola pevně na místě.
Díky systému upnutí kolo do nosičů Thule na páté dveře lze v těchto nosičích přepravovat všechna kola SCOTT bez ohledu na konstrukci jejich rámu. V pohodě lze upnout i macaté rámy typu SCOTT Voltage, kde se gumový držák připevní na sedlovku. Problém není ani sjezdového speciálu jako je třeba SCOTT Gambler. Jediné na co si musíte dát pozor je povolená nosnost nosiče Thule ClipOn High, která je stanovena na maximálně 30 kg. To znamená, že například dva sjezďáky bych na tomto typu nosiče převážet nedoporučoval. Větší nosnost a sice 60 kg má pouze model Thule BackPac 973, který lze pomocí adaptéru i pro tři či čtyři kola.
Elegantním řešením nosičů Thule na záď jsou typy, které se montují na tažné zařízení. Jsou složené z kolejniček a mechanizmu na upnutí rámu. Protože kola zakrývají celou záď, jsou nosiče vybaveny světelnou rampou a držákem značky. Většina modelů je navržena pro dvě až čtyři kola s tím, že počet lze většinou rozšířit dokoupením adaptéru. Stejně tak je možné u některých značek dokoupit na tento nosič box, který umožňuje přepravu běžného nákladu. Pokud vlastníte automobil SUV s rezervní pneumatikou na zádi, je montáž tohoto typu také možná, ovšem s využitím adaptéru. Nyní má Thule v nabídce nosiče Thule EuroClasssic Pro nebo Thule EuroWay.
Nosič na kouli, který jsme osobně otestovali je skládací EuroClasic Pro 903. Jeho velkou výhodou je, že se dá složit a při skladování tak nezabírá tolik místa. Montáž na kouli je zcela jednoduchá a upínací systém bezpečně drží. Na nosiči lze v pohodě převážet veškeré typy kol značky SCOTT a po malé úpravě i sjezdové speciály. Ty totiž díky svým macatým vidlicím nelze dát tři vedle sebe i když nosič EuroClasic Pro 903 je určen pro tři kola. Jste tak nuceni udělat si redukci, kterou prodloužíte rameno, na kterém jsou upínací kleště. Ty jsou totiž jinak moc nízko a to Vám brání abyste upnuli i druhého sjezďáka. K tuningu tak stačí dvě 10cm dlouhé duralové trubičky – viz foto 3, kterými nastavíte rameno. Po této úpravě pak lze upnout konečně i dva sjezďáky SCOTT.
Tak a tímto končíme malý přehled o výrobcích značky Thule, kterými lze převážet kola SCOTT. I když produkty Thule patří k těm nejkvalitnějším, stejně se musí dodržovat jisté podmínky. Nezapomeňte tak na fakt, že na střešní nosič by nemělo přijít kolo těžší nežli 17 kg. Nejvyšší rychlost vozidla s kolem na střeše je maximálně 130 km. Dále je dobré počítat s tím, že s koly na střeše je vozidlo poněkud vyšší. Takže pokud by jste chtěli vědět více o nosičích Thule, nebo si chtěli pořídit, můžete nás kontaktovat. Zkušeností máme dost a cenovky máme taky libové.