« Scott a karbon

SCOTT - Experti na Karbon - Rámy kol byly odjakživa vyráběny z oceli. Ale díky tomu byla průměrná hmotnost i velice drahých a na zakázku vyráběných silničních rámů od věhlasných evropských značek kolem 4 liber (1 libra = 0,56kg). V 80. letech se podařilo váhu podstatně snížit díky používání předimenzovaných hliníkových trubek až na 1362 g. V 90. letech se objevily první rámy z karbonu, materiálu, který byl vyvinut pro americký letecký průmysl na výrobu lehčích tryskových letadel létajících nadzvukovou rychlostí. Tyto první rámy z karbonových vláken ovšem nebyly o mnoho lehčí.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

V roce 1995 představil Scott svůj legendární model Endorphin, což byl první celokarbonový pevný bike na světě. Tento hardtail byl koncipován především jako čistokrevný závodní bike pro závody Světového poháru atd. Poprvé byl také karbonový bike lehčí než jeho protivníci z hliníku. Navíc karbonový materiál prokázal nesrovnatelně vyšší schopnosti pohlcovat vibrace než tvrdý kov. Zadní stavba modelu Endorphin totiž pružila a to až devět milimetrů. Jako s příchodem každé nové technologie byly nutné velké finanční a časové investice do výzkumu a vývoje, aby se podařilo z karbonu vytěžit jeho celý potenciál a špičkové vlastnosti.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

V roce 2000 představuje Scott model Strike. Ten vznikl již z osvědčeného G- Zera, což byl celoodpružené duralový model, který se vyráběl od roku 1998. Nový model Strike, který měl přední část rámu z karbonu a zadní stavbu ze Scandia svou váhou rámu 1917g způsobil na poli celoodpružených kol revoluci a byl ve své době absolutně nejlehčím fullem na trhu. S každým dalším karbonovým bikem se inženýrům Scottu dařilo zdokonalovat technologii zpracování karbonu a tím posunovat možnosti materiálu stále dále.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

V roce 2003 tomu nebylo jinak. Scott vyvinul výjimečný karbonový rám, který navždy změnil dějiny silniční cyklistiky: rám CR1 vážící neskutečných 880g. Tento rám byl nejen podstatně lehčí (o 400g), nýbrž také robustní a pevný, na čemž jezdci v profesionálním pelotonu profitovali. Tímto se Scott stal opravdovou velmocí ve zpracování a produkci karbonových kol nejen na silnici, ale i v segmentu horských pevných, celoodpružených a all-mountain biků a na trhu je vždy o krok napřed. Samozřejmě, že to konkurenci nedalo spát a nutilo ji srovnat krok. Bohužel, nezřídka pouze za cenu prostého kopírování.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

Karbonizace – Karbon rovná se téměř zázračný materiál. Díky jeho vlastnostem se používá především tam, kde je požadována co nejnižší hmotnost a zároveň maximální pevnost. Své uplatnění našel nejen v kosmickém programu a ve stavbě letadel či plachetnic, ale i při výrobě rámů či komponentů jízdních kol. Karbonová vlákna se vyrábí karbonizací neboli pyrolýzou polyakrylonitrilových vláken.To je velmi náročný třístupňový proces, probíhající při teplotách mezi 200 až 3000 stupních Celsia.Výsledkem jsou pak super tenká vlákna z 95 procent čistého hliníku, která mají rozdílné vlastnosti v závislosti na teplotě karbonizace a předpětí.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

Zapečení – Tak vlákna by už byly a jak dál ? Nejprve se musí vybrat dle konstrukce vlákno, které se optimálně hodí k danému účelu použití. Potom se vyrábí tak zvaná rohože neboli tkanina. To se vlákna umístí do negativní formy a tlakem zevnitř se vytlačí proti této formě a zapečou se. Hovoří se zde o zapečení, protože se karbonové vlákna, nasáklá epoxidovými pryskyřicemi, skutečně zapečou v peci a tím se zafixují

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

Technologie stavby Monocoque – Rám monocoque se vyrábí z jednoho kusu.V teorii je to nejdůslednější konstrukce z karbonových vláken, ale pouze teoreticky. De facto ovšem neleží karbonová vlákna výhradně podél přenosu síly v rámu (v tom směru, v němž působí síly z vnějšku), ale spíše chaoticky. Proč ? Představte si, že byste chtěli vytvořit z ubrusu nebo z několika vrstev ubrusů trojrozměrný útvar ve tvaru rámu kola. Přitom je nutno vytvořit jakési množství záhybů. Ty jsou pak na vnitřní straně rámu a nejsou viditelné. Na těchto záhybech se neuskutečňuje přímý přenos síly podél vláken. Navíc se z vnější strany přidají další vrstvy karbonových vláken a rám je pak těžší.To je důvod proč už SCOTT rámy Monocoque nevyrábí.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

Technologie stavby – Mufny Jednotlivé samostatně připravené trubky se za pomocí mufen spojí a nakonec zalepí. Mufny se používají také v případě hlavové trubky a tělesa středového složení. Dříve se používaly mufny především z hliníku, což ale přinášelo problémy s lepením. Dnes již jsou také mufny z karbonu. Spoje jsou zpravidla překrývány ještě další vrstvou karbon-laminátu a to především z důvodu estetického a pro vyšší pevnost spoje.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

Technologie stavby - Trubka na trubku – Tube to Tube vyvinula společnost SCOTT pro řadu CR1 a je považována za současnou špičkovou technologii a proto jí kopíruje mnoho jiných výrobců. Nejprve se vyrobí karbonová trubka. Správně vyrobené trubky jsou uvnitř absolutně bez záhybů a vlákna jsou předpjatá. Pak se trubka na spoji vyfrézuje na CNC stroji. Jednotlivé segmenty nyní do sebe zapadají s přesností na setinu milimetru. Slepí se speciálním lepidlem, vyvinutým pro kosmický výzkum. Aby však rám odolával brutálním podmínkám jízdy na kole, jsou z vnější strany spoje překryty dalšími rohožemi z karbonových vláken. Pak se rám definitivně zapeče.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

Proces IMPTM – Internal karbon Moulding Process neboli ve zkratce IMPTM znamená proces tvarování karbonového materiálu zevnitř. Tento výrobní proces nového typu vyvinul Peter Denk ( foto 3 )a inženýři z firmy SCOTT. Představuje další milník v technologii zpracování karbonu. IMPTM se výrazně liší od běžných postupů. Peter Denk k tomu prozradil pouze toto :,,Dalo by se zhruba říci, že v sobě proces IMPTM spojuje výhody technologie Monocoque (tzn. že vlákna probíhají podél silového toku) s výhodami technologie Tube to Tube (tzn. Nepřítomnost záhybů a možnost specifikace každé jednotlivé trubky tak, aby odpovídala požadavkům.)

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

HMX composite fiber – Technologie, která se běžně používá na všech karbonových modelech nyní byla doplněna o HMX vlákna. Tato nová vlákna vyráběna exklusivně pro SCOTT vykazují o dvacet procent vyšší pevnost a jsou nasazována především tam, kde je pevnost prioritní. To umožňuje ušetřit váhu a zároveň docílit lepších jízdních vlastností. Skutečné knot how ale tkví ve skladbě a směrování jednotlivých vláken, krátce zvaným ,, Lay Up,, kde je SCOTT už léta ve vedoucí pozici na světových trzích.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

SCDS –A když už jsme u těch zkratek, tak nesmím zapomenout i na SCDS, což je SCOTT karbon Dropout Systém. Jedná se specialitku - karbonové patky s výměnným Alu držákem přehazky, kterou SCOTT vyvinul pro rámy Spark a Addict. ,,Optimální váhová reukce,ale při zachování vysoké míry funkčnosti a optické líbivosti.,, Tak o tomto systému hovoří propagační materiálu, ale jaká je skutečnost ? S pořízením kola Spark, který právě disponuje takovými koncovkami, jsem pojal obavu, aby se při častém nandávání kol i za nepříznivého počasí, nedošlo k poškození karbonových patek. Nyní po roce tvrdého ježdění mohu s oddychem konstatovat, že patky jsou stále OK.Ostatně koukněte se i na fotečky zmíněných koncovek SCDS

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

SCOTT jako jedna z mála firem dokáže precizně zpracovat a plně využít jeho předností. Proto i právem patří mezi průkopníky v této oblasti cyklistického byznisu. Na závěr tak jako perličku snad ještě uvedu ,,hitparádu,, jak dlouho se jednotlivé rámy ze současné produkce značky SCOTT vyrábějí. Takže vězte, že na prvním místě je rám Spark. Ten spotřebuje na svou výrobu celých 28 hodin. Na místě druhém sídlí Scale, kterému ,, stačí jen,, 26 hodin. A konečně třetí místo. To je v moci rámu, jenž je jmenuje Genius. Jeho doby výroby je jeden den neboli 24 hodin.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki

SCOTT – Experti na karbon IXX - Záruka a servis - Ještě by bylo dobré se zmínit o záruce která se poskytuje na karbonové kola SCOTT. Takže vězte, že platí klasická dvouletá záruka dle zákona. Leč pozor, pokud budete pravidelně svého karboňáka servisovat v u svého prodejce SCOTT, prodlužuje se Vám záruka až na čtyři roky ! U celoodpružených karbonových rámu u SCOTT se zvyšuje i náročnost na případnou výměnu ložisek. V naší malé zemičce jsou pouze dva servisy, které disponují origo bágo vercajkem přímo od SCOTTa. Tím lze po zhlédnutí přiloženého DVD, bez problémů vylisovat ložiska nejen duralových, ale především z karbonových rámů. Jedním ze šťastných majitelů úhledně zabalených a precizně zhotovených nástrojů je náš SCOTT Veloservis v Pardubkách.

Wiki Wiki Wiki Wiki Wiki
snowscoot | micro - švýcarské koloběžky
(c) 2016 scottmtb.cz * all rights resrved * created by claw * design by exler * xhtml strict 1.0