« Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL - První SCOTT pro DH – S nástupem horských kol se začali i pořádat závody na těchto nových kolech do terénu. Nejprve to byla klání XC, ale netrvalo dlouho a objevují se i první sjezdové závody. Na to samo sebou hnedle zareagovali i výrobci MTB a zařadili do svého programu i speciální kola pro downhill, která asi přijdou dnešním sjezdařům k smíchu. SCOTT poprvé do své nabídky vložil celoodpružené sjezdové kolo roku 1992, které tak bylo jediné celoodpružené kolo, které v tomto roce SCOTT nabízel. Model se jmenoval SCOTT Ultimate CSC a byl postaven na trubkách Super oversize Alloy 7000 s vidlicí z produkce SCOTT SRP-2. Výbava byla v produkci Japončíků, tedy Shimano XT. Už tehdy však SCOTT dbal na kvalitní díly a tak ráfky měl SCOTT Ultimate CSC značky Mavic a dráty od známé značky DT Swiss.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL II - Ocelový sjezďák SCOTT – Rok po té, co SCOTT představil první downhillový model Ultimate CSC, přichází tato značka s novým typem. Tím je v roce 1993 SCOTT Unitrack DH, který je nabídce kol SCOTT opět jako jediné kolo celodružené. Tentokráte však inženýři SCOTTu zvolili pro stavbu rámu ocel. Přesněji materiál s označení Tange Prestiže Double Butted. Osazení pružících jednotek bylo opět v režii značky SCOTT, což znamená přední vidlice SCOTT Unishock Vr. Zajímavostí jsou i použité pneu Ritchey Z-Max. ty se totiž pěknou řádku let používali jak na speciály pro XC, tak pro tehdy ještě speciálnější kola pro downhill.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL - Čas pro karbon - Píše se rok 1994 a původně kolo SCOTT Unitrack, které před rokem bylo určeno pro sjezdaře se po menších úpravách opět objevuje v nabídce jako jediné celoodpružené pro běžné ježdění. Tentokráte však pod označením Unitrack FS-R. Leč i tento rok nechybí speciál pro downhill, který v té době všechny šokuje. Inženýři značky SCOTT totiž opět mění materiál. Po duralu a oceli, tak nastal čas vyzkoušet tehdy velice vzácný a lehký karbon. Z tohoto pro kosmický průmysl vyvinutého matroše je tak přestaven sjezďák SCOTT DH-R vážící pouhých 11.3 kg. Rám je vytvořen technologií Monocoque. Díky volbě tohoto materiálu na výrobu rámu, tak zadní stavba poskytovala jezdci i při absenci zadního tlumiče 60 mm zdvihu. (Ostatně stejný způsob odpružení posléze SCOTT využil o dva roky později i pro kola pro XC Endorphiny)

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL - Dualák - V roce 1995 marně čekali zájemci na nový kolo SCOTT pro downhill. Tentokráte se v nabídce této značky neobjevil ani jeden celoodpružený model jak pro sjezd či pro XC. V roce 1995 tak na místo speciálu pro DH se objevil jiný speciálek pro sjezdové disciplíny. Tím byl model SCOTT Dual Pro, což jak už jeho název napovídá, určený pro tehdy stále populárnější Dual slalom. Duralový slalomák z trubek Easton Elan3 měl ve výbavě například pneumatiky Panaracer Spike Downhill či náby Pulsar s rovnými dráty, které dneska používá například Mavic na Cross Maxech. (takový to výplet je totiž čtyřikráte pevnější do boku). Na kole SCOTT Dual Pro se však poprvé objevují i řidítka SCOTT Vertigo Downhill či gripy s označením SCOTT DH, což dávalo jasně najevo, že se příští rok u SCOTTů chystá něco velkýho.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL - Vertigo – Po roce 1995, kdy měli zájemci o kolo SCOTT určené pro DH půst, přichází období hojnosti. Tím je rok 1996, kdy značka SCOTT zařazuje do produkce zcela nový stroj určený pro vyznavače sjezdování. Tím je model SCOTT Vertigo LSD Pro. Rám je opět z duralu třídy 7000 a poprvé se na něm objevuje produkt značky FOX, která dodala zadní vzduchový tlumič Fox Alps 4R. Zadní zdvih tak dosahuje hodnoty 95 mm. Takovou zajímavostí je i fakt, že stejný rám byl určen i pro XC, leč nikoliv se vzduchovým tlumičem jako měl sjezdový typ, ale s tlumičem olej pružina, což by v dnešní době bylo asi přesně naopak. Druhým zásadním rozdílem mezi XC modelem Vertigo LSD a sjezdový Vertigo LSD Pro byla přední vidlice. Zatímco XC model měl Rock Shox Judy XC, disponující 60 mm zdvihu, downhillový speciál měl již vysokozdvihou Rock Shox Judy DH, která poskytovala tehdy neuvěřitelných 80 mm.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – Vertigo LSD World Cup – V roce 1997 přichystala značka pro milovníky downhillu opravdovou lahůdku. Tou byl v teamových barvách, tedy žlutomodrý sjezdový rám Vertigo LSD World Cup s volitelným zdvihem zadní stavby od 100 do 170 mm.Tlumič poprvé dodala značka Rock Shox a měl označení De Luxe. Tento rám z duralu již disponoval kromě pilotů pro ráfkové brzdy nově i úchytem pro kotoučovou brzdu. Neskutečnou věcí byla i možnost posouvat zadní stavbu a tím tak zvýšit rozvor kol. K tomu sloužilo šest imbusů na zadní kyvce, které po povolení uvolnily zadní díl stavby, takže s ním šlo plynule posunovat.V prodeji byl pouze samotný rám za 69 000 kaček včetně tlumiče RS, takže případný zájemce si musel sjezďáka postavit.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT FX-DH – O rok později co značka SCOTT uvedla na trh sjezdový rám Vertigo LSD World Cup, tedy v roce 1998 se opět rozšiřuje nabídka rámu pro sjezdové disciplíny. Poprvé se objevuje projekt Octane jakož to celoodpružené kolo, z něhož vznikl speciální rám pro dual slalom s označením SCOTT FX Dual Slalom. Jeho větší ,,bratříček,, tedy rám pro downhillery Vertigo LSD Word Cup dostává do roku 1998 nejen novou barevnou variaci, kde je žlutá s modrou doplněna o leštěnou partii, ale i samotné označení rámu, který nyní zní SCOTT FX-DH. Opět je v nabídce pouze rám, nikoliv celé kolo. Novinkou je však možnost zakoupit i speciální sjezdové sedlo SCOTT, které lze připevnit jak k rámu FX- Dual Slalom, tak i ke sjezdovému speciálu FX-DH

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT OCTANE DH – V roce 1999 se v nabídce rámu pro downhill od značky SCOTT objevuje zcela nový kousek, který ukončuje éru rámu FX-DH. Tou novinkou je rám s označením Octane DH. Svou konstrukcí opět vyráží dech svým konkurentům, neb inženýři od SCOTTů umístili do rámu nového sjezďáka rovnou dva tlumiče, což doposud nikdo neudělal. Tlumící duo bylo z produkce Rock Shox speciálně vyráběné pro SCOTT. Ostatně Rock Shox dodal i kotoučové brzdy, které byly zajímavé tím, že hydraulické prasátko brzdy se ovládalo klasickým lankem. Byla to vlastně kombinace mechaniky s hydraulikou. Poprvé se objevuje na rámu i další vychytávka, kterou je exentrická hlavovka. Ta umožňuje přetočením vložky s hlavovým složením o sto osmdesát stupňů měnit rozvor kol a to až 1,5 cm. V nabídce byl rám v modrém provedení, leč mezinárodní team SCOTT pro downhill používal ,, dvojpísťáky,, v klasické kombinaci barev žlutá a modrou.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT OCTANE DH – V magickém roce 2000 se v nabídkovém katalogu SCOTT objevuje opět sjezdový rám SCOTT Octane DH s dvěma tlumiči, přetáčecí hlavovou trubkou a výměnnými patkami na obou dvou stranách zadní stavby. Nový je však dizajn, neb začala éra bílé barvy ve sjezdu. Sériově vyráběný rám tak nyní byl v barevné kombinaci modro bílé, tentokráte stejné jako používal mezinárodní sjezdový team SCOTT. Jezdci tohoto teamu však již nevozili dva tlumiče, ale díky přímé podpoře značky Rock Shox měli k dispozici tajemně dlouhé tlumiče Black Box, které si běžný zákazník však koupit nemohl. Jako první taktéž testovali vzduchové řazení od Shimana, které fungovalo díky natlakovanému vzduchu z nádobky připevněné na rámu.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT OCTANE – Když začal rok 2001 všichni příznivci značky očekávali, zda-li SCOTT bude mít uveden v katalogu opět nový stroj pro downhill. Bohužel, v nabídkové brožuře SCOTT 2001 nebyl. Abgrejdu se tak dočkal menší ,,bráška“ sjezdového Octanu DH označený pouze jako Octane. První verze lehčího sjezďáku či kola pro freeride si odbyla svou premiéru v roce 2000. O rok později Octane numero dvě už má dvojkorunku Manitou X-Vert nahrazenou pouze klasikou vidlicí Psylo se stejným zdvihem 125 mm, ale s nižší váhou. To byla předzvěst toho, že SCOTT jako jedna z prvních značek pochopila, že se snižováním váhy bude třeba začít u kol pro sjezdové disciplíny.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT HIGH OCTANE – V roce 2002 spatřil světlo světa první sjezďák z legendární dynastie nazvané High Octane. Zprvu měl být celý ve zlaté barvě, ale zástupci značky z jednotlivých zemí na předváděčce měli vůči nezvyklé barvě výhrady. Šéfíci SCOTT vyslyšeli názory a následně pak uvedli na trh zbrusu nový model, který byl už v provedení leštěném doplněným transparentním červeným lakem a plameny. Poprvé bylo v nabídce kromě DH rámu i komplet DH kolo. To zdědilo od předchozího sjezďáku přetáčecí hlavovku, s níž lze měnit úhel vidlice z 650 nebo na 670. Novinkou byl i karbonový úchyt sedlové trubky opět s možností volby nastavení mezi 67 0,700 nebo 730. Zdvih zadní stavby byl taktéž volitelný až maximum s hodnotou 240 mm při použití tlumiče DNM. Na pozici vidlice se nastěhovala tehdejší jednička Boxer od Rock Shoxu. Zajímavostí bylo, že sjezdové kolo High Octane bylo vybaveno v roce 2002 trojpřevodníkem a přesmykačem.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT HIGH OCTANE 2 – Rok 2003 a v katalogu SCOTT se opět objevuje sjezďák High Octane numero dvě. Tentokráte již na něm kupodivu nenajdete trojpřevodník s přesmykačem. Ty byly nahrazeny vodítkem Truvativ v kombinaci s jednopřevodníkem Race Face čítajícím 44 zubů na klikách Prodigy DH. Rám kromě nového barevné kabátu se dočkal inovace v předělání přetáčecí hlavovky, která nově umožňuje použítí i vidlic s průměrem 1,5 palce. Jinak rám zůstal stejný, tedy až na pozici tlumiče, kde došlo k výrazné změně. Zadní pohodlí už nemá na starost tlumič DNM ale hit tehdejší doby, čímž byl výrobek značky 5th Element. Tlumič který nabízel tolik možností nastavení, že přiváděl do rozpaků i ty největší odborníky na odpružení. Ale i brzdový systém změnil značku, když Magura musela přepustit své místo značce Hayes, jenž dodala na Octana brzdy s označením HFX-Mag.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT OCTANE FR – V tomto roce, tedy v 2003 však dochází k představení nového mladšího bratříčka sjezdového modelu High Octane. Zatímco před tímto rokem byla v nabídce vedle sjezdového modelu již v pořadí třetí verze Octanu (obr.3), která byla i v podobné barevném provedení jako první High Octane DH, rok poté dává SCOTT do placu zbrusu nový model Octane FR (foto 4). Ten je odvozen od vyloženě sjezdového High Octanu, leč jeho zdvihové parametry jsou nižší neb přesně končí tam, kde zdvihy sjezďáka High Octane začínají. Zadní stavba modelu Octane FR tak poskytuje jezdci komfort od 140 do 180 mm a vidlice Manitou Sherman s macatým krkem 1,5 palce zase 130 až 150 mm. Právě možností volby použití vidlice s volitelným rozměrem průměru krku díky důmyslné vložce v přetáčením mechanismu hlavového složení se liší Octane FR od svého předchůdce Octane z předchozího roku.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT HIGH OCTANE 3 – V roce 2004 pokračuje sága rodů SCOTT High Octanů již třetí verzičkou. Opět nastává změna v barvě, když dominantní je žlutočerná kombinace. Změna je na pozici zadního tlumiče, kde značku 5th Element střídá Vannila RC od Foxe. Vše ostatní zůstává při starém. Nově se na testování začínají podílet mezinárodní duo hvězd a sice dirtař a aviatik německé národnosti Timo Pritzel a bývalý bikrosák nyní fourkrosař z Francie Falco Carmine. Tihle dva mají za úkol v Tvrdých podmínkách odhalovat v praxi slabiny třetího ročníku modelu SCOTT High Octane.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL XII – SCOTT HIGH OCTANE 4 – V kalendáři napsáno Léta Páně 2005 a v katalogu SCOTT na tento rok objevuje již čtvrtá verze sjezdového kola High Octane. A to dokonce ve dvou verzích. Ke klasickému sjezďáku nově ve černém kabátu s označením High Octane 1 (obr.2), přibyl druhý sjezďák nazvaný High Octane 2 (obr. 3), který nahradil řadu Octane FR, jejichž poslední kousek byl z roku 2004 (obr.4). Důvod byl jednoduchý, neb jako nový model kola SCOTT určené pro lehčí DH a FR byla uvedena nová řada pod označením Nitrou. Oba dva High Octani jak jednička, tak dvojka byli ve stejném barevném provedení, tedy v temném černém plamenném dizajnu ve kterém se střídala matná s lesklou.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT HIGH OCTANE 5 – Pátý ročník sjezdového speciálu High Octane je z roku 2006, kdy dochází k výrazným změnám na rámu. Ten je tentokráte v decentním šedém provedení. Předělaná je hlavně zadní stavba rámu. Ta doznala značného zesílení, když na místo kulatých průměrů zadních vzpěr byly použity obdélníkové. I samotné uchycení tlumiče zadní stavby prošlo vyztužením, ale především se i rozšířila celá zadní kyvka neb i SCOTT přechází na systém patek IDS pro náby na pevnou 12mm osu o šířce 150 mm, což má zvýšit celkovou pevnost zadní stavby. Stejný systém i celkový dizajn byl využit i na novém modelu pro lehčí DH a FR – Nitrous 10, který v tomto nahrazuje Octana FR.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – SCOTT HIGH OCTANE 6 – Rok 2007 a v katalogu značky SCOTT je opět již šestá verze sjezdového kola High Octane. Konstrukčně je stejný jako model z roku předchozího, který měl rozšířenou zadní stavbu. Změna tak byla pouze v dizajnu a komponentové skladbě. SCOTT ostatně jako většina výrobců v tomto roce vsadila na módní bílou barvu, takže u High Octanu 2007 byla dominující bílá barva. Další novinkou bylo využití nového tlumiče Rocco, který začala produkovat italská firma Marzocchi. Využitím produktů Marzocchi tak měl poprvé High Octane stejnou značku jak na předním odpružení tak i na zadním. Nová značky se ostatně objevila i na pozici brzdové systému, kde Hayes vystřídaly brzdy Code z produkce Avidu. Málo kdo tenkráte tušil, že tento bělouš je posledním z rodu High Octanů. Celou rodinku všech Octanů se mi podařilo shromáždit na výstavě Sport Life v Brnisku, což s obdivem pochválil i jeden ze šéfíků značky SCOTT – Uli, který řekl,, Tak to bychom ani my do kupy už ani nedali…,,.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – Gambler - Rok 2008 -,,Jsi opravdu odhodlán? Odhodlán všechno vsadit na všemohoucí „pokerface“ ? Mike Hopkins, Ben Walker, Rene Wildhaber a další jezdci Scott Freeride Teamu ano a to na 100% !!!!,, Tak zvěstovaly promo články příchod zbrusu nového modelu SCOTT pro sjezdové disciplíny, kterého výše uvedení pánové testovali. Mezitím Nitrous a High Octane, tito dva “SCOTTi” si nechali v SCOTT Progressive Linie zhotovit razitko “Kultstatus”. Nicméně to znamenalo se i s tímto oceněním rozloučit s dalším pokračováním a uvolnit místo novému nástupci. Ten bude nyní tyto dva předchůdce s hrdostí v budoucnu bude rezentovat. Přesto však, malé a fajnové detaily jsou z Nitrous a High-Octane převzaty a integrovány v novém modelu, který se jmenuje Gambler.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – Gambler - jeden bike, dvě verze Na start se postavil Gambler ve dvou verzích, Gambler FR a Gambler DH. Gambler FR 10 a 20 se zdvihem 190mm, což se bude značně zamlouvat mnoha Freeriderům. Pro slopestyle, drops a park, ale i pro nějaký ten štavnatý pojezd z kopce dolů je tento bike perfektní hračičkou. Je jasné, že ten, kdo chce jezdit permanentně downhill ocení spíše Gamblera DH 10 a 20 s 230 mm zdvihem. Nový Gambler především verze DH10 je sjezďák, na kterém se nemusí již měnit, co se komponentů týče. SCOTT na top model pro DH využil od značky Fox nejen zadní tlumič, ale i poprvé macatou vidlici FOX 45. Výkonné brzdy One dodala italská fabrička Formula, které se vrací na výsluní v oblasti brzdových systémů. Řazení je plně v režii Sramu v kombinaci s klikami Truvativ.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – 2009 - Gambler druhá generace To co se osvědčí bez problémů v praxi není třeba každý rok měnit a tak se tento rok se u sjezdovým modelů SCOTT Gambler DH a SCOTT Gambler FR se mění akorát dizajny. Dva sjezdové modely mají opět dvojkorunovou vidlici oproti modelům Gambler určeným pro freeride, kde jsou namontovány pouze vidlice jednokorunkové. U DH modelů se objevují extrémně široká řidítka 750 milimetrů s malým prohnutím.Všechny Gambleři tedy jak sjezdový, tak freeridové verze, mají výbavu od značky Sram. I vodítka pro všechny Gamblery dodala stejná značka a to sice ta nejlepší v této branži E-13.Na downhillové závody se po dlouhých letech opět vrací team podporovaný přímo značkou SCOTT nazvaný SCOTT 11. Jezdci však s podivem k závodům nepoužívají top model Gambler DH 10 ale levnější variantu Gambler DH 20.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill

SCOTT a DOWNHILL – 2010 – Gambler a Voltage FR – Třetí rok od uvedení Gamblera na trh se jeho nabídka snižuje pouze na tři kousky a sice Gambler 10, Gambler 20 a Gambler 30. Top model Gambler 10 je nově osazen komponenty Shimano Saint a je to vlastně replika závodního stroje, na které jezdí SP vloni vzniklý tovární team SCOTT 11. Mění se pouze dizajn, jinak konstrukčně je Gambler stejný.Gambleři s označením 20 a10 jsou i nadále osazeni komponenty Sram. Nově se ale objevuje na DH tratích i novinka SCOTT Voltage FR na jejichž vývoji se podílel sjezdař Ben Walker. Tato kola jsou sice určena pro slopestyle, ale členka teamu SCOTT 11 Emilie Siegenthaler si jej nechala nalakovat do teamových barev a využívá jej jako lehčí variantu pro sjezdové závody.

Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill Scott a downhill
snowscoot | micro - švýcarské koloběžky
(c) 2016 scottmtb.cz * all rights resrved * created by claw * design by exler * xhtml strict 1.0