otvírací doba
Pondělí 9-12     13-17
Úterý 9-12     13-17
Středa 9-12     13-17
Čtvrtek 9-12     13-17
Pátek 9-12     13-17
Sobota ZAVŘENO
Neděle ZAVŘENO
vzpomínka na MS
kontakt
Martin Půlpán
Lonkova 470
530 09 Pardubice
mobil: 608 537 637
mail: scott@scottmtb.cz
Skype: pulpi9

« Stop defektu aneb jak už nepíchat

Když jsme se s Bodikem rozhodli ukončit závodění v downhillu a vrátit se zpět na XC závody, netušil jsem kam se mezitím technika v kolech určených pro marathóny dostala. Mám na mysli především obranu proti defektům. Občas jsem na našem obchůdku ladil brzdový systém jednomu z předních marathonců Martinu Horákovi a ten mě zpočátku zasvětil do možností, jak lze předcházet případným bodnutím a spolehlivě dokončit závody. Během tří let jsem s několika dobrovolníky vyzkoušel několik kombinací protidefektové prevence. Nu a nyní nadešel čas, abych své poznatky zveřejnil. To co bude následovat v příštích dnech jsou čistě naše poznatky.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Slim

Už je to nějaký pátek, co existoval kultovní krámek HET, jenž prodával kola Campione. Tuším že psal rok 1993. Shop HET SPORT krom těchto kol měl však zastoupení i pro značku SLIME, což byl první přípravek, jenž měl eliminovat případný defekt. Původ tohoto přípravku byl z USA, kde jej přes dvacet let místní farmáři používali do pneumatik svých traktorů a džípů. Bez něho jim totiž hrozilo, že když v divočině píchnou, stanou se tak snadnou kořistí místním medvědům. V dobách rozmachu MTB to ta byl revoluční produkt. Zelená hmota se naaplikovala do duše v patřičném množství. V případě bodnutí pak zelený ,,sliz,, během chvilky utěsnil dírku v duši. Jenomže český šetřivý človíček, který si na tu dobu poměrně drahý přípravek koupil nedodržoval předepsané množství a do duší, kam se SLIME aplikoval, raději dával méně aby mu ,,slimák,, déle vydržel. To mělo za následek, že když dotyčný píchnul, tak díky malému množství se defekt neopravil. Zato měl však šetřílek řádně zelená záda díky unikající zelené hmotě SLIME.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Nástup bezdušáků

Když Mavic uvedl poprvé na trh bezdušová kola, vypadalo to bude defektům konec. Kombinace bezdušového pneu a kol pro tento systém totiž umožňuje vozit kola nafouknutá mnohem méně nežli s klasickou duší. Zcela tak odpadlo tak zvané ,,hadí ušknutí,, neboli proražení duše o hrany ráfku. Ale i první bezdušáky měly své mouchy. Musely se často dofoukávat, neb ucházely. Někdy stačilo pouze lakem přetřít svár ráfku, kde bývalo nejčastější místo úniku. Občas také ucházely okolo patky pláště. No prostě tyto všechny neduhy skončily, když se na trhu objevily protidefektových latexových roztoků do bezdušových systémů.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Protidefektové latexové roztoky

Aby bezdušové pneu netíkala, začaly výrobci dodávat na trh různé druhy protidefektových roztoků, které jsou na bázi speciálního přírodního latexu. Tato hmota se naaplikuje do pneu a dokáže utěsnit i malé netěsnosti mezi ráfkem a pneumatikou. Po prvním instalaci je dobré několikráte s kolem otočit,aby se roztok dostal do všech míst pneumatiky. V případě defektu pak latexový roztok svou reakcí dokáže utěsnit a zamezit unikajícímu vzduchu z pneu. My jsme ozkoušeli na vlastní kůži výrobky značek NoFlats, NoTubes, Geax a Zefal.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Pit Stop TNT

Jako první jsme vyzkoušeli (už bude tři roky) produkt značky Geax nazvaný Pit Stop. Italská značka Geax je vlastně odnoží známé firmy Vittoria, která se specializuje na pneu pro silniční kola, takže má s výrobou pláštů a jejich doplňků mnohaleté zkušenosti. Geax se pro změnu soustředí na pláště pro horská kola. Tato značka tak dodává ke své patentovaným pneu TNT Tubeless (odlehčená verze bezdušovek) i přípravek, jenž dokonale utěsní plášť a navíc i sám do 30 sekund i opraví případný defekt o velikosti 2 až 3 mm. Žlutej sprej (pro MTB) a černý sprej (pro silničky) totiž obsahu přírodní latexovou pěnu, která dokáže být v pneumatikách aktivní až po dobu tří měsíců. Po této době je třeba naprat do pneu novou náplň.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Pit stop Geax instalace

Každá novinka vyžaduje své a tak i my jsme se vyškolili, kterak úspěšně bez zbytečných ztrát dostat obsah zmíněného spreje tam, kam patří. To že není žádná věda,dokazuje fakt že to zvládne v pohodě i ženská, v našem případě Bodik. Nejprve tedy nasadíme bezdušový plášť na kolo a kompresorem nafoukneme, aby patky pneu zaskočily do ráfku. Pak ho vyfoukneme a nasadíme sprej Pit Stop na ventilek a zatlačíme. Díky speciální hlavici z měkké gumy se dají foukat jakékoliv ventilky. Pit Stop nám nahustí pneu během pár pikosekund až na 3 bary. Komu to bude málo, může dopumpovat pumpou. Požadovaný tlak skvěle drží. Bodik takto naplněné pneu jezdila dvě sezóny a je velice spokojena, neb žádný defekt či jiný problém se neobjevil

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Pit Stop Geax – co se stane, když...

Každého jistě napadne, co se stane, když bude chtít pneu upustit či dokonce vyměnit. Takže v případě, že budete chtít snížit tlak v pneu ? (Nižší tlak je nesporná výhoda právě bezdušovek, že je můžete vozit až o jeden bar nahuštěný méně nežli klasický plášť). Jednoduše povolíme ventilek a zmáčkneme. S unikajícím vzduchem nám sice vypochoduje i něco té zázračné pěny, ale to ničemu nevadí. Pokud chcete měnit pneu, tak se nemusíte bát, že by jste po sundání gumy, měli zaneřáděnou dílnu od bílé pěny. Nikoliv! Pouze v plášti bude nepatrně troška tekuté formy použité Pit Stopu viz foto. Pokud však měníte plášť, musíte dát i novou náplň Pit Stopu

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Nejen pro XC, ale i pro DH

Pro ty co nepotřebují superlehké pneu pro cross country či marathóny a dají raději na jistotu nabízí GEAX klasické UST (bezdušovky). K nim dodávává zelenou hmotu nazvanou GTT. Nádobka obsahuje 90g této hmoty. Dává se polovina vždy do jedné pneu. U drsných freeriďáků či DH jezdců, kteří používají 2,3 či 2,5 široké pláště doporučuje GEAX celé balení. Dokonale utěsní UST plášť a zalepí 3-4 mm defekty. Jedinou nevýhodou je zmíněné navýšení váhy. Výhodou je dlouhá aktivní životnost hmoty, ty je aktivní v plášti 24 měsíců tedy 2 roky. Při přezouvání pneu se musí však aplikovat hmota GGT znova.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Co to je TNT?

Když už několikráte zmínil označení pneu TNT,tak by se slušelo podat krátkou osvětu, co se vlastně za třemi písmeny skrývá. TNT neboli Tube No Tube jsou bezdušové pneumatiky nové generace ve kterých je spojena kombinace klasického a UST pláště. TNT pneumatika má tubeless patky jako klasický UST plášť (obrázek dvě), ale nedisponuje již vnitřní vrstvou gumy, která nepříjemně zvyšovala hmotnost u pneu UST,takže byly ve finále těžší nežli pneu v kombinací s duší. TNT pneu využívá právě Pit Stopu, neb jeho 35 g latexové pěny ve spreji nebo 50 až 60 g tekutého latexu zcela nahradí nepřítomnost této ochranné vnitřní gumy . TNT pneumatiky jsou navíc vyztuženy i protidefektovou vrstvou na bocích pláště, čímž se ještě více snižuje riziko defektu. I přesto se dosahuje úspory hmotnosti ve srovnání s klasickým UST pláštěm až o 102 g.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Možnosti a kombinace

Po osvětě co je to pneu TNT bych mě ještě upřesnit veškeré možnosti použití protidefektových roztoků. Takže my jsme prozatím vyzkoušeli tyto kombinace – 1. klasické pneu na klasický ráfek s duší naplněnou roztokem 2. klasické pneu na UST ráfek naplněné roztokem 3. bezdušové pneu na UST ráfek naplněno roztokem a konečně klasické pneu na klasický ráfek upravený pomocí vložky na bezdušový systém.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Duše s protidefektovou náplní

Zcela nejjednodušší a nejlevnější obranou proti bodnutí by měla být speciální duše, jenž je naplněna protidefektovou tekutinou. Cenovka těchto duší je okolo 250 Kč. Je sice těžší ale zato její aplikaci zvládne i ten největší amatér. Duše jsou k mání buďto s auto nebo s galuskovým ventilkem. Naplněná duše se klasicky vloží do pláště a nafoukne. Měla by zabránit případnému píchnutí, ale těžko vás zachrání před cvaknutím o ráfek jako systém bezdušových pneumatik. Bohužel když jí bodnete, tak se vám protidefektový roztok dostane mezi duši a pneumatiku, takže následná očista je nezbytná

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Testování duší s protidefektovou náplní

Z dostupných duší s protidefektovou náplní jsme si zvolili produkty značky JOE´S No Flats. Do role testovacího králíka se dobrovolně přihlásil bajker Mára, který v okolí Pardubic zná každou stezku. Nasadil jsem tedy do jeho kol dvě duše JOE´S No Flats a nevěřícímu Márovi jsem nechal ještě přečíst prospekt, kde se tvrdí, že JOE´S No Flats si poradí s utěsněním štěrbiny do 6 mm rychleji nežli konkurenční produkty. Mára uvěřil a na důkaz toho u mě nechal brašničku s náhradní duší. Popadl kolo a vyrazil do terénu. Jeho původně plánovaný dvě hoďky trvající švih na kole, se mu však proměnil v noční dálkových pochod. Mára totiž píchl a světě div se, zázračná duše jaksi nesplnila sliby z letáku a tak testovací jezdec pochodoval v tretrách nepříjemných 40 km. V pozdních nočních hodinách mě mírně nastartovaný testér požádal, abych mu opět do jeho kol vrátil klasické duše a tyto si strčil do míst, kde končí potravinový řetězec.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Testování duší s protidefektovou náplní

Stejně jako biker Mára původně nevěřil protidefektovým duším,tak já jsem nemohl uvěřil, že duše ušla. Rozhodl jsem se tedy osobně vyzkoušet tento produkt. Nasadil jsem duši do pneumatiky a nafoukl. Vzal jsem kapičku větší špendlík,které jsem zabodl do pneu s duší ve které byl protidefektový roztok. Poté jsem špendlík vytáhl a kolo roztočil.( kolo se musí točit,aby mohlo dojít k zacelení defektu). Duše začala syčet a vesele si ucházela dát. Tehdy jsem pochopil že tato kombinace, tedy pneumatika a duše s protidefektovým roztokem asi nejsou to nejlepší řešení. Duši jsem tedy vyjmul a pokusil se jí zalepit,bez toho abych si nějak odmašťoval (pochybuji že na švih sebou někdo vozí benzín) Bohužel ani tady se mi nezadařilo. Protidefektový roztok, jenž unikl z vpichu, totiž znemožní přichycení záplaty. Na základě těchto poznatků jsem tedy stáhl duše z prodeje a nešťastníkům typu Mára jsem vrátil kačky.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Bezdušový systém

Další možností jak předejít nepříjemným defektům je aplikace výhod bezdušového systému na klasické pneu s klasickými ráfky. Bezdušový systém je bezpochyby výhodou neb jízda bez vnitřní duše redukuje rotující hmotnost kola a přitom zvyšuje celkovou rychlost. Každé kolo bez vnitřní duše umožňuje lepší adhezi a ovládání a rovněž dovoluje jízdu s nižším tlakem v plášti bez nebezpečí proražení. K tomu aby jste předělali své klasické kola na bezdušový systém však potřebujete set, s kterým toto lze uskutečnit. My jsme vyzkoušeli značku No-Flats a po roce ježdění Vám tak můžeme říct své postřehy a poznatky.

Stop defektu Stop defektu

Bezdušový systém No-Flats

Souprava na předělávku stávajících kol s klasickou pneumatikou v kombinací s duší lze pořídit od značky No-Flats za 1590 Kč. Za tento obnos se stanete majiteli krabičky jenž obsahuje následující díly – gumové bezdušové pásky s integrovaným Presta ventilkem s odšroubovatelným jádrem ( buďto galuskový nebo auto ventil), aplikátor, 502 ml latexového roztoku Joe´s super, nylonová ráfkovou pásku pro 2 kola, klíč na ventilek, redukci a náhradní ventilky. Pozor však, aby jste zvolili správnou šířku pásky, která se odvozuje od ráfku, neb jsou k mání dvě verze a sice 16-17 mm a 18-23 mm.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Instalace bezdušové vložky No-Flats

Nejprve je potřeba poladit stávající ráfek nylonovou páskou. Pro úzké ráfky použijte nylonovou pásku k zakrytí otvorů pro dráty. Použít se dá i klasická umělohmotná páska z PVC. Z osobní zkušenosti je dobré klidně použít dvě pásky přes sebe,čímž jemně upravíte tloušťku vnitřní vložky. Poté vezměte bezdušovou ráfkovou pásku s ventilkem, jenž prostrčte skrze ráfek a celou pásku navlečte na ráfek. K vyrovnání pásky je dobré využít například tenký šroubovák, který strčíte pod pásek za jeho pomoci se snažte střed pásky umístit v prohloubení ráfku. Bezdušová ráfková páska by měla zcela překrýt vnitřní prohloubení ráfku a boční stěny, přes které může mírně přesahovat. Na správné instalaci bezdušové pásky totiž výrazně závisí správná funkce celého kitu

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Nasazení pneu na bezdušovou vložku

Pokud máme řádně vystředěnou bezdušovou vložku na ráfku můžeme vzít jakýkoliv obyčejný plášť a nasadit jej na jednu stranu ráfku. Je třeba zkontrolovat, zdali není část vložky skřípnuta nebo pokrčena pod pneu. Pokud je vše v pořádku, nasadíme i druhou stranu pláště a opět zkontrolujeme pásku. Používejte plastové montpáky nikoliv kovové či šroubováky, abyste nepoškodili pásku. Pak už stačí nafouknout kolo. To je dobré dělat výkonným kompresorem, neb pumpičkou nedosáhnete rychlého nafouknutí, které pomůže k zaskočení patek pneumatiky. Při huštění mějte kolo tak aby ventilek byl nahoře. Až se pneu ,,chytí,, tak kolo opět vypuste a vyšroubujte ventilek. Do aplikátoru, u kterého ufíknete hrdlo na velikost aby se dalo vložit do těla ventilku, pak nalejte 120 ml těsnicího roztoku. Důležité je řádně protřepání roztoku!!! Pak aplikátorem vlejte roztok do pneu, nasaďte ventilek a nafoukněte.Po nahuštění kolem několikráte otočte, aby roztok dostal šanci řádně utěsnit veškeré netěsnosti. Po instalaci pak prvních pár dnů udržujte v plášti vyšší tlak, jelikož je nutné, aby těsnicí roztok zacelil malé netěsnosti, a také aby se plášť a bezdušová ráfková páska vzájemně přizpůsobili.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Test špendlíkem a nožem

Když máme kolo vybaveno bezdušovým systémem, můžeme ozkoušet jeho funkci. Vezmeme šroub nebo špendlík a bodneme do pneu. Pak stačí kolem otočit a je po defektu. Zde se můžete kouknout, co všechno systém vydrží. https://www.youtube.com/watch?v=MRC0hKzPQzE Podobná demonstrace se však musí dělat v rozumných mezích a né jako biker Honza. Ten se poté co si nechal nainstalovat bezdušový systém rozhodl v práci kolegům ukázat, co protidefektový roztok dokáže. Za pomocí špendlíku z nástěnky, tak uvedl své spolupracovníky do němého úžasu. Po úspěšné demonstraci dostal Honza chuť na dvojčičku vínečka a tak se po konci pracovní doby na kole přemístil do vinárny. A jelikož bylo teplo, tak nezůstalo u jedné sklínky. Po litříku vína napadlo Honzu že místnímu kuchaři předvede bezdušový systém. Jenomže ve vinárně nebyl k dostání žádný špendlík. Vesele ovíněný Honza proto houkl na kuchtíka ,,Není-li špendlík, dones kudlu“. Kuchař tedy přišel s kudlou a Honza popadl nůž a namísto aby do pláště jenom bodl, tak jej celý přeřízl. Následky na sebe nenechaly dlouho čekat. Celý protidefektový roztok se za pohledu nechápajícího kuchtíka střelhbitě přemístil z pneumatiky na stěny místní vinárničky. A bylo vymalováno.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Bezdušový kit a výměna pneu

Takže pokud již máme nainstalován bezdušový kit na klasickém ráfku s kombinací s klasickým pneu nesmíme zapomenout na důležitý fakt. Tím je poněkud komplikovaná výměna pneu ať už při ojetí vzorku či změně pneu s jiným dezénem. Tuto výměnu asi těžko uskutečníte v depu na závodech. Lepší je jí provést v dílně pěkně v klidu. Staré pneu nejprve vypustíme. Pak je opatrně oddělíme od bezdušové vložky,abychom nevylili latexový roztok. Ten z pneumatiky vytáhneme pomocí injekční stříkačky a poté jej opět vstříkneme do aplikátoru. Bezdušovou vložku nasadíme znovu na ráfek a na ní nové pneu. Nafoukneme aby zaskočily patky. Potom vypustíme a vpravíme aplikátorem roztok. Ve finále pak znovu nahustíme a je hotovo.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Bezdušový kit po roce provozu

V rámci řádného otestování jsme nechali jednomu bajkerovi nainstalovaný bezdušový kit značky No-Flats po celý rok aniž by jsme mu měnili pneu. Výrobce No-Flats doporučuje vyměnit či alespoň doplnit protidefektový po osmi měsících od nainstalování a tak jsme byli zvědaví, co v pneumatice najdeme po roce. Pneu jsme vyfoukli a demontovali z kolo. Bezdušová vložka No-Flats však držela na plášti jako přilepená sekundovým lepidlem, takže jí musíme opatrně odpreparovat o pláště. V pneumatice po roce již žádný aktivní roztok nebyl, ale na pásce byla vrstva pružné těsnící hmoty. Tu lze postupně odstranit (doporučuji na tuto činnost ochranné brýle) a poté je vložka opět k použití v kombinací s novou náplní protidefektového roztoku.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Klasické pneu, UST ráfek a roztok

Poslední námi prověřenou kombinací je klasické pneu s UST koly za použití protidefektového roztoku. Tato metoda je zároveň tou nejlehčí variantou. Například porovnání hmotností u pneumatiky Geax Mezcal šíře 1,9 ve verzi TNT -váha 570g, ve verzi UST plášť váha 680g ale v nejlehčím provedení High Performance to je pouze 430 g. Nás ovšem k tomu navíc donutil fakt, že Bodik dostal bílé pneumatiky Geax Mezcal, které se však nevyrábí ve bezdušové verzi. Tyto pneumatiky byly speciálně určeny pro olympiádu pro reprezentaci Polska. Pro velký zájem je nakonec Geax však zařadil do výrobního programu. A jelikož je bílá nyní in a my měli již připravená kola Mavic Cross Max SLR v barevné kombinaci pro bílé pneumatiky nezbylo nic jiného nežli zvolit tuto cestu.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Instalace klasické pneu s roztokem na UST ráfek

Pro nasazení klasického tedy lehkého skládacího pláště na bezdušový ráfek vyžaduje speciální postup. K tomu využijeme klasickou duši. Nejprve nasadíme pneu na bezdušový ráfek a vložíme do pneu duši a pak pneu nahustíme tak až zapadnou patky pláště do bočnic ráfku. Poté duši vypustíme a pneumatiku uvolníme pouze z jedné strany. Duši opatrně vyjmeme tak, aby druhá strana pneu zůstala zapadnutá v ráfku. Namontujeme bezdušový ventilek.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Instalace klasické pneu s roztokem na UST ráfek

Když máme ventilek namontovaný, můžeme si kolo pověsit. Pak vezmeme protidefektový roztok a řádně jej protřepeme. Do pneumatiky nalejeme požadované množství roztoku. Poté pneumatiku opět nasadíme na bezdušový ráfek. Zavěšení kola je dobré proto, aby nám roztok při případném kontaktu kola se zemí zbytečně nevytékal z pneumatiky. Když máme pneumatiku komplet nasazenou na ráfku stačí nafouknout a kolo roztočit. Protidefektový roztok tak utěsní veškeré malé netěsnosti mezi pneu a ráfkem.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Zkušenosti z praxe

Kombinaci klasického pláště s bezdušovým ráfkem a protidefektovým roztokem jezdí Bohdana od začátku letošní sezónky. Prozatím i díky latexové náplni dojela všechny závody. Opravdový test byl proveden na Trutnovské padesátce, kde deset kilometrů před cílem se Bodikovi zadařilo rozříznout plášť. V tom okamžiku se ozvalo dosti hlasité syčení doprovázené gejzírem bílé tekutiny, jenž stříkala z pneumatiky. Bohdana ještě kousek jela, ale když syčení neustávalo, zastavila a zadní kolo roztočila mnohem rychleji. A světe div se, roztok proti defektům zaúčinkoval a Bohdana mohla pokračovat v závodě. Když jsem umyl kolo, našel jsem místo defektu. Jednalo se o necelých pět milimetrovou díru.Roztok který byl díky gejzírům na rámu šel bez potíží umýt, stejně jako kalhoty či dres Bodika.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Oprava pneu

Co dělat novým leč s proříznutým pláštěm, který chceme i nadále používat jako bezdušák ? Na normální pneu v kombinací s duší stačí podlepit kouskem staré pneu za pomocí chemoprénu. Ale bezdušáka pro jistotu jsem raději dovezl do pneuservisu za kámošem, aby mi názorně předvedl, kterak lze jej opravit, aby dokonale těsnil. Nejprve si pneu upnul a označil místo proříznutí. Pak plátkem z pilky drsnil povrch pneumatiky. Následovalo dokonalé odmaštění, aby lepidlo drželo jak má. Po nanesení modrého lepu se chvilku vyčkalo, nežli hmota mírně zavadla. Poté se již naaplikovala záplata, jenž se ve finále dokonale vyhladila jakýmsi kolečkem. Výsledný efekt byl dost dobrý. Záplata nízké váhy dokonale přilnula, tak pneumatika se dá v pohodě i nadále využívat jako bezdušová

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Vyznavači duší

Bohužel né každý biker v dnešní době zcela důvěřuje UST pneumatikám nebo nově používaným bezdušovým systémům a raději i nadále volí kombinaci klasického pláště s duší. Ale i oni mohou v případě přecházet případnému defektu. Stačí využít některého z přípravků, který lze naaplikovat přímo do duše. Lze jej tam dát preventivně anebo až v případě defektu, neb většina protidefektových látek určených pro použití do duší je v balení pod tlakem, takže Vám nejenom kolo opraví, ale i nahustí. My jsme v dílničce vyzkoušeli dva produkty a sice od značek Zefal a Geax. K testu jsme využili dvou kol s klasickým pneu a duší s galuskovým ventilkem. Jako bodlo pak posloužil ševcovský špedlík.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Pit Stop Geax

Žlutá lahvička značky Geax s označením Pit Stop je určena především pro bezdušové systémy,ale prý jí lze i využít i do klasické duše. Testované kolo jsme tedy bodli a nechali vypustit do stavu, že by se na něm již nedalo jet. Pit Stop je třeba před použitím řádně přetřepat a poté nasadit na ventilek a silou zatlačit. V mžiku se nám kaučuková pěna přemístí do duše a bleskurychle i nafoukne pneu. S kolem jsme poté zatočili,aby se náplň dostala do všech míst v duši. Na místě bodnutí se pak objevilo trocha těsnící pěny. Do této chvíle šlo vše jak má být, leč po minutě přišlo zklamání. Duše byla opět zcela vypuštěna,což nám potvrdilo fakt, že Geax Pit Stop pro dušový systém není to pravé ořechové.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Zefal pěna INFLATE UNI

Druhým přípravkem, který jsme prubli na opravu defektu je pěna ve spreji od značky Zefal. Lahvička obsahuje 10 0ml přírodního latexu, která prý nafoukne pneu do 20 sekund na 2,5 baru. Vzali jsme tedy kolo s pneu duší a udělali jsme špendlíkem defekt. Nechali jsme duši ujít, aby se na kole nedalo jet. Pak jsme vzali Zefal pěnu a opět před použitím řádně protřepali. Zefal má na rozdíl od Pit Stopu Geax hadičku, která má na svém konci šroubovací spojku, jenž se připevní na ventilek. Pozor při aplikaci musíte mít lahvičku dnem vzhůru. Pro přemístění pěny do duše je třeba vyvinout poměrně velkou sílu oproti aplikaci Pit Stopu Geax. Zefal pěna rychle nahustí pneu a zacelí píchnutou duši. V místě bodnutí se nám opět objeví kaučuková pěna. Kolem po dokončení aplikace zatočíme. Kolo jsme zkontrolovali po deseti minutách a tlak stejný jako při aplikaci pěny, takže vřele doporučuji.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu Stop defektu

Zefal pěna a ventilky

Vítězství produktu Zefal v našem malém testíku při použití latexového roztoku do duší nás donutil kouknout se přímo do duše, co v ní vlastně zacelí případné defekty. K tomu abychom mohli duši rozříznout je jí nejprve potřeba vypustit a vyjmout z pneumatiky. A zde nastává maličký problémek. Latexová hmota uvnitř nejenom že dokonale zalepí dírky v duši ale bohužel i ventilek, takže vypuštění je trošku zdlouhavější záležitost. Nejinak však tomu je i při použití protidefektových roztoků do bezdušových kol. Na snímečku můžete porovnat, jak se ,,změní,, ventilek bezdušového ráfku po roce používání latexového roztoku. Když jsme tedy duši vypreparovali a rozřízli, našli jsme uvnitř pouze několik ,,žmolků,, bílé latexové látky, která v duši dokáže zacelit případné bodnutí.

Stop defektu Stop defektu Stop defektu
snowscoot | micro - švýcarské koloběžky
(c) 2016 scottmtb.cz * all rights resrved * created by claw * design by exler * xhtml strict 1.0